Tandläkarna Makda Mehari och Mushtak Shantah
Tandläkarna Makda Mehari och Mushtak Shantah trivs med Järvamodellen.

Tandläkarna Makda Mehari och Mushtak Shantah jobbar enligt Järvamodellen som bland annat innebär att de har 35-timmars vecka. 
– Det är en bra modell som är anpassad till förutsättningarna i området, säger Makda Mehari.

Fram till 2018 hade Folktandvården två mottagningar i södra Järva – en i Tensta och en i Rinkeby. Men det var svårt att rekrytera tillräckligt kompetent personal och möta det vårdbehov som fanns i området, berättar Silvio Kosovic som är områdeschef på Folktandvården. 

– Vi fick inte till det. Det var många som sökte akut och vi insåg att tillgängligheten behövde bli bättre. Vi behövde också kunna ta emot patienter på drop in.

Annons:
Annons:

En ny strategi formulerades och Järvamodellen var född. De två mottagningarna slogs ihop till en större på Rinkebysvängen och kunnig personal rekryterades med hjälp av erfarenhetsbaserade lönetillägg och förkortad arbetstid.

Man får mer tid för familjen och mer fritid

– Personalen arbetar 35 timmar schemalagt, inklusive varannan lördag. Vi har längre öppettider, drop in och alltid en patient i stolen, så blir det väldigt lite återbud och uteblivanden. På så sätt har vi fått något som fungerar för både patienter och medarbetare, säger Silvio Kosovic.

Tandläkarna Makda Mehari och Mushtak Shantah håller med om att modellen fungerar bra. De trivs på jobbet och säger att bra tandläkare söker sig till mottagningen och att personalomsättningen är låg.

– Det blir kortare dagar och mer flexibilitet. Man får mer tid för familjen och mer fritid, säger Mushtak Shantah.

Patienterna de möter har ofta ett stort vårdbehov, något som kan vara krävande och ta tid både i form av planering och behandling.

– Det är väldigt positivt att man har tagit fram den här modellen så att vi både kan tillgodose områdets befolkning och deras behov med akuttider och så vidare, och att vi som medarbetare får den återhämtning vi behöver, säger Makda Mehari.

Vi brinner för jämlik tandvård

När Järvamodellen infördes märktes direkt att de anställda trivdes väldigt bra, men efter några år är det ingenting som sticker ut i medarbetarundersökningarna. 

Silvio Kosovic
Silvio Kosovic

– Medarbetarna säger att de är ungefär lika nöjda som genomsnittet. Efter ett tag blir det ju vardag, men vi är jättenöjda med modellen. Vi brinner för jämlik tandvård, och de boende i Järva har regionens högsta vårdbehov, säger Silvio Kosovic.

Orsaken till den relativt dåliga tandhälsan hos Järvaborna kan bero på flera faktorer tror han. 

– Har man flytt från ett krig under lång tid så är det kanske flera år då man inte har kunnat prioritera tandvård. Generellt sett är det också ofta sämre tandhälsa i ursprungslandet. Men det handlar även om vilka vanor man har här hemma. 

Vi ser fler små barn med sämre tandhälsa i Järva

Liksom alla Folktandvårdens mottagningar jobbar kliniken i Rinkeby mycket med förebyggande. De besöker BVC och skolor och informerar vårdnadshavare som kommer till mottagningen med sina barn om varför det är viktigt att borsta två gånger om dagen – även mjölktänderna. 

– Det är inte så att vi bara lagar tanden och sen är det tack och hej. Vi pratar om poängen med lördagsgodis och allt sådant där. I mångt och mycket är det samma princip som gäller överallt, även om vi ser fler små barn med sämre tandhälsa i Järva, säger Silvio Kosovic.

Järvamodellen innebär en ökad kostnad, i och med de högre lönerna, men den täcks upp av att det är större mängd klinisk tid. Alltså fler som betalar för tandvård. I dagsläget finns inga planer på att implementera modellen på andra kliniker, även om det är flera som visat intresse. 

– Vi har lönetillägg på vissa orter, där det är mindre tätbefolkat till exempel, men 35-timmarsveckan har vi bara här. Men sedan får vi ju se hur det utvecklas. Just nu finns behovet bara här, säger Silvio Kosovic.

Anna Nygård