Urban Pettersson Bargo, VD WeMind Psykiatri
Urban Pettersson Bargo, VD WeMind Psykiatri. Montage: Nyhetsbyrån Järva

Enligt vårdföretaget WeMind som vann upphandlingen av Järvapsykiatrin och majoriteten av öppenvårdspsykiatrin i Stockholm behöver varken patienter eller anställda vara oroliga.
– Vi har stor respekt för den verksamhets som beskrivs idag och om det blir en övergång får alla medarbetare följa med, säger Urban Pettersson Bargo, grundare och VD för WeMind.

Nuvarande vårdgivaren Aleris har överprövat beslutet om upphandlingen så det är inte hundra procent klart än, men mycket tyder på att WeMind tar över i början av 2025.

– För de flesta patienter kommer den nya upphandlingen inte innebära några förändringar alls. Men en förändring till de bättre är att vi kommer ha ännu tätare kontakt med de svårast sjuka. I de nya avtalen har man lagt fokus på tätare kontakt och vården anpassas efter individuella behov, säger Urban Pettersson Bargo. 

Annons:

Han säger att det i praktiken kommer innebära att vårdgivaren tack vare det nya avtalet kommer att få betalt för telefonsamtal och skriftliga kontakter med patienterna, inte bara för de regelrätta besöken. Därmed, menar han, är det fullt rimligt att ersättningen per patientbesök minskar. 

Vi är nästan förvånade att de andra krävt så mycket högre ersättning

– Vi ser en potential i de nya avtalen. Framförallt för de svårare sjuka. Vi är nästan förvånade att några av de andra aktörerna krävt så pass mycket högre ersättning.

Oron för att andelen kostnadskrävande personal som läkare, psykologer och case managers ska minska i och med det nya avtalet tycker Urban Pettersson Bargo är förståelig. Han säger att WeMind är starkt emot prisbaserade upphandlingar och att de tidigare brukat vinna de upphandlingar som baseras på kvalitet.

WeMind grundades för 18 år sedan och företaget har varit verksamt inom Stockholmspsykiatrin på uppdrag av regionen i 16 år. Enligt WeMinds egna kvalitetsrapporter går det väldigt bra. De visar förbättrade behandlingsresultat och lyckas minska antalet besök per patient utan att det påverkar vårdkvaliteten. 

– Vi är de enda som år efter år mäter effekterna av vår vård och det gör att vi fortsätter hålla den här höga nivån, säger Urban Pettersson Bargo.

Vi är de enda som faktiskt vet hur det går för våra patienter

En snabb googling vittnar dock om att bilden är mer komplex än så. På flera håll i landet har patienter och personal riktat kritik mot WeMind för brister i både kommunikation och vård. Men enligt Urban Pettersson Bargo handlar det om enstaka individer som är kritiska. 

– Vi är de enda som faktiskt vet hur det går för våra patienter och vad de tycker. På gruppnivå har vi väldigt nöjda patienter och goda behandlingsresultat. Men på individnivå finns det absolut de som är missnöjda. Vi är medvetna om att det ofta kommer finnas patienter som kommer i kläm eller upplever att de inte får den vård de behöver.

På frågan om hur pass trovärdig en kvalitetsrapport blir när den utförs av samma företag som den kontrollerar svarar Urban Pettersson Bargo att han tycker trovärdigheten är ”typ en hundradel jämfört med en oberoende granskning”. Han tror att vården hade blivit mycket bättre om den granskades utifrån regelbundet.

Anna Nygård

Print Friendly, PDF & Email