explosion i en tinnel
Från sista sprängningen den 28 januari 2025. Bild: Region Stockholm

Tunnlarna på den förlängda blå linjen sprängdes i veckan färdigt. Nu sträcker de sig ända från Nacka och Sockenplan till Barkarby, men de första stationerna tas i bruk först 2027.

Arbetet med att spränga de nya tunnlarna har pågått sedan 2019.
– Det här är en milstolpe i byggandet av nya tunnelbanan, säger trafikregionrådet Anton Fendert (MP) i en kommentar.

Sista hålet sprängdes fram under Sickla park i Hammarby sjöstad precis klockan 19.30 i tisdags.
– Det är verkligen stort! Visst har vi massor av jobb kvar innan tågen kan börja rulla – men detta markerar slutet på en stor del av arbetet, nu är tunnlarna klara, säger Martin Hellgren, chef för tunnelbanan från Kungsträdgården till Nacka och Söderort.

Annons:

Sammanlagt 9 838 sprängsalvor har gått av sedan bygget drog igång.

För Järvas del var tunnlarna mellan Akalla och Barkarbys blivande tunnelbanestationer färdigsprängda redan 2023, men sträckan tas inte i bruk förrän 2027.

Hela den ”nya” blå linjen tas i bruk under 2030.

Så här blir själva förlängningen:
Mot Nacka:
Kungsträdgården–Sofia–Hammarby kanal–Sickla–Järla–Nacka

Mot Hagsätra:
Kungsträdgården–Sofia–Gullmarsplan–Slakthusområdet–Sockenplan

Mot Barkarby:
Akalla–Barkarbystaden–Barkarby

David Johansson

Källor: Nya Tunnelbanan, Mitt i