Tunnlarna på den förlängda blå linjen sprängdes i veckan färdigt. Nu sträcker de sig ända från Nacka och Sockenplan till Barkarby, men de första stationerna tas i bruk först 2027.
Arbetet med att spränga de nya tunnlarna har pågått sedan 2019.
– Det här är en milstolpe i byggandet av nya tunnelbanan, säger trafikregionrådet Anton Fendert (MP) i en kommentar.
Sista hålet sprängdes fram under Sickla park i Hammarby sjöstad precis klockan 19.30 i tisdags.
– Det är verkligen stort! Visst har vi massor av jobb kvar innan tågen kan börja rulla – men detta markerar slutet på en stor del av arbetet, nu är tunnlarna klara, säger Martin Hellgren, chef för tunnelbanan från Kungsträdgården till Nacka och Söderort.
Sammanlagt 9 838 sprängsalvor har gått av sedan bygget drog igång.
För Järvas del var tunnlarna mellan Akalla och Barkarbys blivande tunnelbanestationer färdigsprängda redan 2023, men sträckan tas inte i bruk förrän 2027.
Hela den ”nya” blå linjen tas i bruk under 2030.
Så här blir själva förlängningen:
Mot Nacka:
Kungsträdgården–Sofia–Hammarby kanal–Sickla–Järla–Nacka
Mot Hagsätra:
Kungsträdgården–Sofia–Gullmarsplan–Slakthusområdet–Sockenplan
Mot Barkarby:
Akalla–Barkarbystaden–Barkarby
David Johansson
Källor: Nya Tunnelbanan, Mitt i