Tina Ajneling Danielsson, distriktschef för Svenska Bostäder
Tina Ajneling Danielsson, distriktschef för Svenska Bostäder

Efter Nyhetsbyrån Järvas reportage om situationen för de boende i Svenska Bostäders nyproducerade lägenheter på Rinkebysvängen 51–59 kvarstår frågan om hur det kunde bli så dåligt.
Det är ett komplext problem, menar Tina Ajneling Danielsson, distriktschef för bolaget i Järva.

Över 30 underleverantörer var inblandade i bygget av de översvämningsdrabbade fastigheterna på Rinkebysvängen, utöver huvudentreprenören Erlandsson bygg som gick i konkurs ungefär samtidigt som lägenheterna blev klara. Exakt vad som gått snett och vem som är ansvarig tycks ingen veta.

När hissarna besiktigades efter två år konstaterades en rad problem, bland annat återkommande vatteninträngning under hissarna. Detta förekom i flera av fastighetens hissar och enligt besiktningsprotokollet signerat i januari 2022 har problemen med vatteninträngning till hissarna inte kunnat lösas.

Annons:
Annons:

Att vatten kommit in i hissar, garage och källarutrymmen i samband med regn och snöväder har varit ett stort problem som orsakat både fuktskador i hyresgästernas källarförråd och stillastående hissar.

Just nu pågår därför en stor och grundlig undersökning

Nyhetsbyrån Järva har sökt Svenska Bostäders vd Stefan Sandberg och bolagets ordförande Clara Lindblom (V) för intervjuer, men enbart hänvisats till att ställa frågor via mejl. Dessa frågor har sedan besvarats skriftligt av Svenska Bostäders distriktschef Tina Ajneling Danielsson.

Hur kan det bli såhär illa som på Rinkebysvängen?

”För det första vill jag beklaga att hyresgästerna har drabbats av flera olika problem i fastigheten. Det är mycket olyckligt och något som vi arbetar hårt med att lösa.

Det här är ett komplext problem och vi vet ännu inte vad som är grundorsaken till att vatten tränger in. Vi har gjort flera åtgärder och trott att vi har hittat ursprunget, men sedan har problemet återkommit. Just nu pågår därför en stor och grundlig undersökning där vi går till botten med vad det är som orsakar problemen. Vi tar aldrig lätt på när våra fastigheter och hyresgäster drabbas. I veckan har vi kommit överens med Stockholm Vatten och Avfall, att de ska filma hela sin dagvattenledning längs hela Rinkebyvägen 51-57.”

Vad vill ni säga till hyresgästerna?

”De har sina hem och liv i fastigheterna som vi förvaltar – och det är jättejobbigt när ens boende inte fungerar. Vi vet att det är jobbigt för dem och beklagar verkligen. Vi kommer att bjuda in till samtal med hyresgästerna där vi kommer att berätta om planerade åtgärder och svara på frågor. Och självklart gör vi allt vi kan för att se till att deras hem och vardag ska vara fritt från besvär.”

Anna Nygård

Hyresgästernas egen film från en av översvämningarna.