bild på röd buss

Under tre veckor i sommar har en grupp ungdomar i Järva sommarjobbat hos Rädda barnen genom Stockholms stad. Arbetet har gått ut på att lära sig om demokratiska processer, påverkansarbete och rättigheter. De fick också skriva artiklar för Nyhetsbyrån Järva. Det här är en av dem.

Det är med en känsla av upprördhet och frustration som jag skriver för att kasta ljus på det pågående problemet med Husbybussarna 514 och 517. Förutsägbara och regelbundna förseningar påverkar Husbyborna dagligen. Det är hög tid att vi begär förbättringar av detta usla trafiksystem som orsakar Husbyborna förseningar och stress.

I dag är det ett faktum att busslinjerna är opålitliga. Många lokalbor promenerar hellre hela vägen till Norgegatan/Kistahöjden för sina bussresor än att stiga på vid centrumhållplatserna. De ständiga förseningarna kommer med många negativa konsekvenser. En sådan är att ju färre personer som tar bussarna desto mindre bussar kommer det på sikt, vilket förvärrar problemet ytterligare.

Annons:

Förutom att det drabbar resenärer personligen skapar det också en oacceptabel inverkan på arbetsliv och skolgång

Förutom att det drabbar resenärer personligen skapar det också en oacceptabel inverkan på arbetsliv och skolgång. Detta kan förvärra förortens ekonomiska situation.

Flera gånger har jag väntat upp till 30 minuter, helt i onödan, för en enstaka buss som aldrig kommer. Sanningen är att hela Tönsbergsgatans busshållplats är onödig. Den saknar väntkur, sittplats och digital tidtabell. Helt häpnadsväckande.

Uppdatering av tidtabellerna behövs och upprätthållandet av de angivna tiderna viktig. Det skulle också vara bra med att införa ett feedbacksystem där vi kan berätta om våra upplevelser.

Vi Husbybor har rätt till en pålitlig kollektivtrafik som hjälper oss att nå våra mål i tid med minimal stress. Det är inte rättvist att vi behöver kämpa med förseningar som om de är en oundviklig del av vår vardag.

Zekeriya Elmi

”Busshållplatsen” vid Tönsbergsgatan.
Print Friendly, PDF & Email