Enligt SL:s presstjänst kommer det att ta ca två veckor innan alla tåg på de blå linjerna är i trafik igen. Det är 58 tåg som har skador på hjulen som troligen orsakats av en växel vid en station.

– Vi har lånat tåg från gröna linjen vilket innebär att det är 20 minuters trafik på både linje 10 och linje 11 just nu. Det är tre tåg som går på vardera linjen. Vi svetsar och reparerar och sätter in tåg i trafik vartefter de blir klara, säger Claes Keisu på SL:s presstjänst. 

Många resenärer söker alternativa färdvägar till sitt arbete eller skola. Vid busshållplatsen Rinkeby centrum väntar många uppgivna resenärer. 

Annons:

Jag ska till Fridhemsplan och vet inte hur jag ska komma dit

– Jag ska till Fridhemsplan och vet inte hur jag ska komma dit. Har fått förslag att ta bussen till Spånga, pendeltåg till Odenplan och sedan tunnelbana till Fridhemsplan. SL appen visar inga tider så jag måste vara ute i tid för att hinna, säger resenären Armenuki. 

En annan resenär hade starka reaktioner. 

– Vanligtvis tar det 1,5 timme att åka från Rinkeby till mitt jobb på Värmdö. Igår tog det tre timmar dit. Först vänta på perrongen i Rinkeby, sedan var det kaos vid Slussen där en buss brunnit. Hemresan var en mardröm trots att jag valde pendeltåget och sedan buss. Många försökte komma in på bussen från Spånga och det var riktigt aggresiv stämning. Har kollat SL appen idag och det står ingenting om förseningar så jag chansar och tar tunnelbanan, säger German Gianini. 

Igår kunde min dotter inte ta sig till skolan

Efter en stund hörde German av sig och meddelade att han lämnar tunnelbaneperrongen och tar bussen till Spånga för att fortsätta med pendeltåget. Han har inte tid att vänta in tunnelbanan. 

Varje dag är det ungefär 150 000 påstigningar på de blå linjerna. En av de berörda är Rinkebybon Elena Eek.

– Jag har ringt många samtal till SLs upplysning och där ger personalen olika besked om situationen för varje person jag pratar med. De rekommenderar att jag ska ta taxi. Igår kunde min dotter inte ta sig till skolan. I en sådan här situation borde det vara stationsvärdar som informerar och lugnar resenärer. Många barn reser ensamma till skolan och behöver någon att fråga om vägen. Vi saknar tydlig information, säger Elena Eek.

Den som riskerar att bli mer än 20 minuter försenad på grund av störningarna kan ansöka om ersättning för resa med taxi, bil eller annat trafikbolag. Läs mer här.   

Monica Jansson

Print Friendly, PDF & Email