Bild: Jan-Christopher Sierks, Unsplash

Jag tycker att det är dags att sänka körkortsåldern i Sverige. Det är ett nödvändigt steg framåt för vårt land. Idag får man ta körkort vid 18 års ålder, vilket är senare än i många andra länder.

Storbritannien tillåter exempelvis 17-åringar att ta körkort, och i USA är det till och med tillåtet för ungdomar att börjar köra bil redan vid 16 års ålder. Mot bakgrund av detta är det hög tid att diskutera om åldersgränsen för att ta körkort i Sverige borde sänkas till 16 eller 17 år.
Detta skulle inte bara vara en anpassning till internationella normer, utan även en möjlighet att förbättra trafiksäkerheten och ungdomars självständighet. 

Annons:

Erfarenheter från Storbritannien visar att tidig körutbildning, kombinerad med strikta regler och krav, kan leda till välutbildade och ansvarsfulla förare. En liknande modell skulle kunna införas i Sverige. Genom att kombinera en sänkning av åldersgränsen med en strängare körkortsutbildning kan vi säkerställa att unga förare får den kompetens som krävs för att köra säkert på våra vägar. 

Mopedbilar och A-traktorer har sina egna risker

Ett vanligt argument mot att sänka körkortsåldern är risken för fler trafikolyckor. Det är dock viktigt att notera att många ungdomar redan idag kör mopedbil eller A-traktor, vilket innebär att de deltar i trafiken med fordon som kan vara lika farliga som en vanlig bil. Mopedbilar och A-traktorer har sina egna risker, inklusive låg säkerhetsstandard och begränsad prestanda. Detta kan skapa farliga situationer i trafiken. Genom att tillåta yngre förare att ta körkort för vanliga bilar, kan man istället förbättra trafiksäkerheten.

Körprovet skulle kunna göras mer omfattande och krävande. Det kunde inkludera fler praktiska moment och mer omfattande teoriprov, vilket skulle garantera att endast de mest förberedda förarna får körkort. En sådan förändring skulle inte bara gälla unga förare, utan alla som ansöker om körkort.

Det finns flera fördelar med att sänka körkortsåldern

Det finns flera fördelar med att sänka körkortsåldern. Förutom att det skulle ge ungdomar större frihet och flexibilitet, skulle det också kunna bidra till att minska belastningen på kollektivtrafiken, särskilt i mindre städer och på landsbygden där kollektivtrafikalternativen är begränsade. Dessutom, när man blir straffmyndig vid 15 års ålder, borde man också anses mogen nog att ta ansvar för sitt eget bilkörande under rätt förutsättningar. 

Det är dags att Sverige följer efter andra länder och moderniserar körkortsreglerna för att möta dagens behov och utmaningar.

Ali Hussein 

Under några veckor i sommar har en grupp ungdomar i Järva sommarjobbat hos Rädda barnen genom Stockholms stad. Arbetet har gått ut på att lära sig om demokratiska processer, påverkansarbete och rättigheter. De fick också skriva artiklar för Nyhetsbyrån Järva, och flera gör det under pseudonym.

Print Friendly, PDF & Email