Buss 179 är på många sätt Järvas pulsåder. Du eller någon du känner tar sannolikt ofta 179:an till jobbet, träningen eller kompisen, tillsammans med tusentals andra grannar.
Bara i Kista kliver omkring 5 000 resenärer varje dag ombord på den blå bussen som går mellan Sollentuna och Vällingby.
Bussen är helt enkelt livsviktig för Järvabornas vardag. Tyvärr har linje 179 också fått en hel del negativ uppmärksamhet i tidningarna, bland annat på grund av trängsel och fullsatta bussar.
Under det senaste året har SL testat påstigning genom alla dörrar på busslinjer inne i stan. Det betyder att du inte behöver gå på längst fram vid föraren, det går lika bra att gå på bak i bussen och blippa din biljett på en läsare vid dörren. Pilotprojekt har fungerat mycket bra och resulterat i nöjda resenärer, förbättrad arbetsmiljö för bussförarna och kortare restider eftersom stoppet vid varje station går snabbare.
Vi vill på sikt också göra om linjen till en expressbuss
Vi i Vänsterpartiet tycker att det är hög tid att införa samma regler på 179:an. Det skulle underlätta vardagen för både de som åker och de som arbetar i kollektivtrafiken. Vi vill på sikt också göra om linjen till en expressbuss med så kallad BRT-standard (Bus Rapid Transit). Det skulle betyda att bussen får egna körfält och anpassade hållplatser längs sträckan, och trafiken skulle i praktiken påminna om en spårvagnslinje.
Busstorget i Kista upplevs av många som slitet, otryggt och rörigt. Det är hög tid att se över platsen och undersöka möjligheterna att bygga en modernare bussterminal med högre standard och bättre skydd mot väder och vind, likt terminalen i Jakobsberg. Här behöver kommun och region samarbeta, men vi tror att det finns goda möjligheter att komma fram till en bra lösning om vi hjälps åt.
Ombyggda vägar och stationer tar såklart tid att få på plats. Men påstigning på bussens alla dörrar är en förändring som går snabbt att genomföra och som skulle förbättra tryggheten och punktligheten på Järvas viktigaste busslinje. Det är viktiga vinster, inte minst i en tid då fler behöver välja kollektivtrafiken framför bilen om vi ska klara klimatomställningen.
Anna Sehlin (V), oppositionsregionråd Region Stockholm
Lina El Yafi (V), ledamot trafiknämnden Region Stockholm