I januari försvann Postnords ombudsservice från ICA supermarket i Akalla. Den 24 februari stängde butiken för gott. Trogen närservice i nästan 50 år för oss boende och en given mötesplats för många.
Sedan kom skrivna löften från våra folkvalda politiker.. ett efter ett med början 1 mars. Här ett litet axplock :
“Just nu jobbar vi i Stadsdelsnämnden och Exploateringsnämnden stenhårt för att få till en bra lösning med ett tillfälligt ICA i Akalla. Om ett tag kommer det att finnas nya fräscha butiksytor.”.
“ Akalla är en viktig pusselbit ….Staden jobbar just nu hårt för att få en tillfällig lösning för en livsmedelsbutik på platsen, till dess det nya huset är på plats”.
….”problemet som cirka 9000 invånare, varav många äldre i Akalla står inför när matbutiken nu har stängt, ska tas på allvar”.
I maj skrivs det att… “sedan någon månad tillbaka har ett intensivt arbete pågått för att en tillfällig butik ska kunna flytta in i Icas gamla lokaler”.
Ingen boende i Akalla har nog sett någon aktivitet eller förberedelser för någon sådan. Så hur har det gått med detta intensiva arbete som det skrivits om i våra lokaltidningar?
Nu står augusti förr dörren och hösten knackar på. Postombudsservice och livsmedelsaffär lyser fortfarande med sin frånvaro. Du har ingenstans att köpa frimärken eller att posta paket. De flesta paket och försändelser får hämtas i Husby.
Det är långt att gå till Lidl på andra sidan Akalla. Långt att gå för alla de äldre och de utan möjlighet att bära tungt och gå en längre sträcka? Eller har bil? Till en butik som inte har de vardagliga varorna de är vana att handla. Dessutom har denna butik svårt att ta emot den mängd kunder ICA lämnat efter sig.
Vi hade en närservice som fungerade men som lades ned. Så hur kan man insistera på att Akalla inte är riktigt försummat och bortglömt? Bevisa då motsatsen först!
Annie Fredriksson M, Akallabo – hitflyttad 1978 när samhället fungerade utmärkt