En läsare hörde av sig och berättade att många bilförare har fått böter när de ställt bilen på parkeringen bakom Coop X-tra i Akalla. Anledningen ska vara svårtolkad skyltning.

Vid besöket på parkeringen är det flera förvirrade bilister som funderar på hur skyltarna ska tolkas. Ett par av dem tyder märkningen som att platserna mot centrumhuset är fria den första timmen om man har p-skiva.

Platserna på högra delen av parkeringen, mot Mariehamnsgatan, tyder de som att de kostar från första stund. Skylten vid parkeringen för funktionshindrade visar att det kostar från start.

Annons:
Annons:

Det borde finnas möjlighet att betala med betalkort

– På den här parkeringen kan man bara betala via en app. Det är inte alla som har en mobiltelefon med den funktionen. Det borde finnas möjlighet att betala med betalkort åtminstone. När Coop flyttade in ingick de avtal med fastighetsägaren om att några platser skulle få användas av deras kunder, och att första timmen skulle vara fri med p-skiva. Skyltningen borde vara mycket tydligare. De flesta som ser skylten vid entrén tyder det som om p-skiva kan användas på hela parkeringen, men så är det ju inte. Nu är det fastighetsägaren som tjänar pengar på parkeringsböter. Varje felparkering kostar 900 kronor, säger bilskolläraren Parviz.

Det visar sig att både bostadsrättsföreningen i närheten och företagarföreningen kämpat i flera år för att få till denna parkering. De har länge haft kontakt med politiker och Svea fastigheter, som äger fastigheten.

Någon måste ta ansvar för detta

– Senast igår kom politikern och Akallabon Anders Österberg förbi och berättade hur han jobbar med fastighetsägaren för att få ordning på parkeringen. Skötsel av marken är obefintlig. Som du ser så sopas den inte, en stor grop finns vid infarten, stora stenar ligger löst och skyddsräckena är trasiga. Markeringarna på marken syns inte heller. Någon måste ta ansvar för detta, säger George Shamoun som driver frisörsalong i Akalla.

Anders Östberg, S, är väl medveten om problemen.

– I augusti har jag ett möte inbokat med fastighetsägaren. Jag hoppas att villkoren för bilburna besökare ändras till det bättre, säger Österberg.

Nyhetsbyrån Järva har sökt Europark för att reda ut frågan om avgifter. Fem dagar har gått utan att de återkommit med svar.

Monica Jansson