Burhan Ali, Mire Hussein och deras vattenfyllda trapphus.
Burhan Ali, Mire Hussein och deras vattenfyllda trapphus.

Hyresgästerna på Rinkebysvängen har fått nog. Trots att huset de bor i är nyproducerat är fastigheten full av fel och brister.
– Det känns som ett fuskbygge, säger Mire Hussein som är en av de boende.

Svenska Bostäders nya hus på Rinkebysvängen 51–59 stod klara i årsskiftet 2019-2020 och många flyttade in med goda förhoppningar. 

– Jag har bott 15 år i en annan av Svenska Bostäders lägenheter bara fem minuter härifrån och det var jättebra, men när vi flyttade hit blev det problem direkt, säger Burhan Ali, en av de grannar som samlats för att berätta om situationen.

Annons:

Listan över saker som behöver åtgärdas är lång och många är frustrerade över att kontakten med det kommunala fastighetsbolaget inte heller fungerar tillfredsställande. 

När vi ringer Svenska Bostäder händer ingenting

– Så fort det regnar eller snöar blir det översvämning, det har varit kaos varje vinter. Men när vi ringer Svenska Bostäder händer ingenting, säger Mire Hussein. 

Han beskriver hur vatten rinner in i garaget och vidare till källaren där hyresgästerna har sina förråd. Det finns inga avloppsbrunnar i varken källare eller garage. Flera har tvingats slänga saker till följd av vattenskador. De upprepade översvämningarna har också lett till dålig lukt och stillastående hissar. 

– När det regnade för några veckor sedan rann det vatten längs väggarna i trapphuset och hissen stod stilla i en och en halv vecka. När reparatören tillslut kom, efter att jag sagt att jag skulle kontakta Nyhetsbyrån Järva, sade han att det inte bara var vår hiss utan flera hissar i huset som var sönder. Det var vatten upp till midjan i hisschaktet.

Det blir ofta stopp i soptunnorna och sophämtningen fungerar dåligt

Hissknappen fungerar fortfarande inte på alla våningsplan i Mires port och i källarförråden står vattenskadade kartonger. Många har flyttat upp sina tillhörigheter på pallar och liknande för att försöka skydda dem vid kommande regnväder.

Inuti flera av lägenheterna finns sprickor i både tak och väggar och utanför huset står en container full av sopor. Det blir ofta stopp i soptunnorna och sophämtningen fungerar dåligt berättar hyresgästerna. 

Sophanteringen fungerar dåligt.

– Kvaliteten invändigt i lägenheterna är bortom all kritik. Fönster, parkett och så vidare är av sämre kvalitet, säger Mire Hussein.

I tvättstugan är det också problem. När grannarna öppnar dörren för att visa slår en våg av varm fukt emot en. Det känns som att kliva in i en ångbastu. 

Jag har fått åka hem till min mamma i Tensta för att tvätta

– Kläderna blir inte torra här. Jag har fått åka hem till min mamma i Tensta för att tvätta, men det är ju ohållbart, berättar en kvinna som står med ett litet barn på armen. 

Hon visar sin telefon med en lång lista av felanmälningar som hon gjort genom åren och konstaterar att inte mycket har hänt. Efter de värsta översvämningarna har Svenska Bostäder skickat efter en sugbil som suger ut vattnet från källaren och garaget, men sedan händer samma sak vid nästa regnväder.

En av hyresgästerna visar listan med felanmälningar hon har gjort.

Flera av de boende är förvånade och upprörda över att ett offentligt ägt bolag som Svenska Bostäder inte håller högre nivå och spekulerar i vilka underleverantörer som varit inblandade i bygget av fastigheten.

Erlandsson bygg hette det byggföretag som anlitades för produktionen, men de gick i konkurs innan huset var klart och Svenska Bostäder tvingades då byta leverantör till  M3 bygg som slutförde arbetet.

Ruslan Amirov, är Svenska Bostäders områdeschef i Järva. Han besvarar Nyhetsbyrån Järvas frågor via mejl. 

Hur kommer det sig att en nyproducerad fastighet har så mycket problem? 

”Fastigheten har en godkänd slutbesiktning. Vi vet inte exakt varför problemen uppstår, men är medvetna om att de finns och förstår att det är jobbigt för våra hyresgäster, om hissen står stilla till exempel. De flesta problem kommer efter stora skyfall och har att göra med att det tränger in vatten. Det har vid tillfälle gjort att elen till hissen slagits ut.”

De åtgärder vi hittills gjort har inte varit tillräckliga


Varför har Svenska Bostäder inte kunnat åtgärda dessa problem som återkommit under flera år?

De åtgärder vi hittills gjort har inte varit tillräckliga och just nu jobbar vi hårt för att ta reda på varför. Tillsammans med andra aktörer tar vi fram en djupare analys och kommer att påbörja åtgärder inom kort. Vi beklagar verkligen att det skapar problem för våra hyresgäster.”

Är det rimligt att det tar en och en halv vecka för Svenska Bostäder att laga trasiga hissar i fastigheten?

I det fallet det tog så länge för hissen att tas i bruk hade ett skyfall orsakat skador på ledningar i fastigheten. Det gjorde att vi av säkerhetsskäl behövde stänga ner hissen för noggrannare kontroll och åtgärd.”

Varför fungerar inte sopnedkasten och sophämtningen?

Just nu är det inga problem med sophanteringen, men under en period i somras gick ett sopnedkast sönder, vilket är åtgärdat. Vi arbetar hela tiden för att förbättra sophanteringen i Rinkeby.”

Svenska Bostäder är vana vid att hyresgäster i området inte klagar, men det kommer vi att ändra på

Men Mire Hussein tycker inte att Svenska Bostäder har gjort tillräckligt. 

– Vi har knappt hört att det pågår en utredning. Frågorna vi vill ha besvarade är: När har de fångat upp detta? Är det efter det senaste skyfallet? Varför har inget gjorts tidigare? Vi pratar om flera år av problem och vi köper inte deras förklaring om att det nu helt plötsligt anlitas andra aktörer och att ”åtgärder påbörjas inom kort” det har vi hört allt för många gånger. 

Hyresgästerna känner sig bortprioriterade och ifrågasätter att fastighetsbolaget skulle ha samma bemötande mot sina hyresgäster i ett annat bostadsområde.

– Svenska Bostäder är vana vid att hyresgäster i området inte ringer, inte klagar, utan bara accepterar att leva i elände, men det kommer vi se till att ändra på, säger Mire Hussein.

Anna Nygård

Hyresgästernas egen film från en av översvämningarna.