Matematikläraren i Hjulsta grundskola.
Meriem Boukris

Hjulsta grundskola har uppmärksammats för sina goda studieresultat i matematik. Elevernas prestationer kan idag jämföras med resultaten från skolorna i innerstaden.
– Jag kan inte tänka mig att jobba någon annanstans, säger Meriem Boukris , en av skolans lärare i matematik.

Mattelektionen i årskurs 8 i Hjulsta grundskola pågår för fullt. Meriem Boukris ritar upp en ekvation på tavlan.
– Vad är ursprungsvärdet?

Hon får rätt svar nästan omedelbart. På samma sätt leder hon klassen genom hela lektionen, skriver flera exempel på tavlan, fördelar frågorna till olika elever.
– Innan ni börjar prata med varandra, så ska ni ha försökt själva, manar hon.

Annons:

Det var ett bra fel, säg igen vad du frågade!

Det råder ett öppet klimat i klassrummet, eleverna törs svara och törs även svara fel. När en av eleverna ställer en fråga, utbrister Meriem:
– Det var ett bra fel, säg igen vad du frågade!

Tillsammans går klassen igenom talet. Eleverna arbetar individuellt, men diskuterar lösningen gemensamt.
– Vi skapar en trygg miljö, alla vågar, de som kan och de som inte kan. Det är okej att göra fel, säger Meriem.

Syamak Hakimelahi

Hennes kollega Syamak Hakimelahi fyller i:
– Det är bra om de gör fel nu, så gör de rätt när de kommer till gymnasiet.

Meriem och Siyamak är skolans matematik- och NO-lärare. Deras arbete har fått mycket uppmärksamhet i år, eftersom elevernas resultat i matematik numera kan jämföras med de allra bästa skolorna i Stockholms innerstad. 2015 var det bara 43 procent av skolans elever, som gick ut nionde klass med gymnasiebehörighet. Idag är det 95 procent av eleverna som gör det.

Många verkar tro att det finns ett recept, men det finns det inte

– Många verkar tro att det finns ett recept, men det finns det inte. Om vi hade en metod, då skulle vi ta patent på den och bli rika, säger Siyamak.

Han menar att de arbetar som alla andra lärare.
– Alla lärare i hela världen arbetar på samma sätt egentligen. Men vi kämpar, tar ett steg till, vi är noggranna, går igenom deras uppgifter och släpper inte taget.

Lektionen är slut.

Meriem säger att hon vill vara säker på att alla elever hänger med. Varje vecka har de ett test på det avslutade kapitlet i matematik och resultaten går också hem till föräldrarna.
– En del elever får individuella uppgifter; de som ligger före och de som ligger efter. Men den stora majoriteten av eleverna håller en jämn takt.

Hon håller med sin kollega vad gäller deras arbetssätt.
– Vår metod är att vi brinner för eleverna och att vi har höga förväntningar.

Vi som har vuxit upp här kan göra skillnad

Meriem Boukris bor i Järva och känner en särskild närhet till orten där hon arbetar.
– Jag är uppvuxen i Rinkeby, på Degerbygränd, och gick i Rinkebyskolan. Efter nian sökte jag mig aktivt bort från Järva, och gick i Blackebergs gymnasium.

Hon utbildade sig på högskolan och har arbetat som lärare i andra skolor.
– Men jag visste hela tiden att jag ville tillbaka till förorten. Vi som har vuxit upp här kan göra skillnad. Många unga känner att de inte har någon framtid. Jag vill att alla barn ska känna att de är en del av samhället. Kan jag förändra någons framtid, så är jag nöjd.

Kerstin Gustafsson Figueroa