Trafikverket har beslutat att öppna delar av Förbifart Stockholm hösten 2026. Det innebär att det enorma motorvägsbygget först blir en ”Förbifart Järva” mellan Hjulsta och Akalla/Häggvik.

Trafikplats Hjulsta kommer snart att vara Sverige mest trafikerade trafikplats, med över 200 000 fordon per dygn. Tidigare prognoser om att Förbifart Stockholm skulle leda till att trafiken på nuvarande Akallalänken minskar stämmer inte. Enligt Trafikverket blir trafikmängden mellan Akalla och Hjulsta densamma som idag.

Däremot säger de fortfarande att andra omkringliggande vägar kommer att avlastas, främst öster om E4 Förbifart Stockholm mot Trafikplats Rissne.

Annons:

– Det är glädjande att kunna delöppna sträckan mellan Häggvik och Hjulsta, en sträcka på 3,5 km, varav 1,8 km går i tunnel. Vi arbetar intensivt med att färdigställa installationerna och testa de tekniska systemen och ser fram emot att delöppna sträckan Häggvik–Hjulsta under hösten 2026, 4 år tidigare än planerat, säger Camilla Magnusson, projektchef E4 Förbifart Stockholm i ett uttalande.

Kostnaden för projektet har genom åren ökat kraftigt

Förbifart Stockholm byggs till största delen i tunnel, 18 av 21 km är under jord, men i Järva kommer vägen upp till ytan både i Hjulsta och Akalla. Resten av sträckan, mellan Hjulsta och Kungens kurva, beräknas vara klar 2030.

Kostnaden för projektet har genom åren ökat kraftigt och bygget har försenats flera gånger. 2001 uppgav Regionplane- och trafikkontoret att Förbifarten skulle kosta 11,5 miljarder kronor, men bara några år senare skrev Vägverket upp siffran till mer än det dubbla. Idag beräknar Trafikverket kostnaden till 51,5 miljarder kronor i 2021 års prisnivå, vilket motsvarar 62 miljarder kronor. Det gör Förbifart Stockholm till ett av Sveriges genom tiderna dyraste infrastrukturprojekt.

Kritiken mot bygget har genom åren varit hård, bland annat finns farhågor om att barn i Järvaområdet kommer ta skada av de ökade buller- och utsläppsnivåerna.

Anna Nygård