Bild: Andrey Trusov, Unsplash

Mehmet och hans vän tog bussen ut till Stäket för att fiska, och blev kvar till sent på kvällen. Fångsten de fick med sig hem blev större än väntat.

06:00 – Morgonen
Jag vaknade tidigt, klockan var 06:00. Jag var redan taggad för att åka till Stäket och fiska med min vän. Jag gick upp och gjorde mig klar.

07:00 – På väg till Stäket
Efter en snabb frukost packade vi våra fiskeväskor och spön. Vi tog bussen till Stäket och pratade och skrattade mycket om dagen vi hade framför oss.

Annons:

08:00 – Första kastet
Vi kom fram till Stäket och riggade våra spön och valde beten. Första kastet kändes bra när linan flög genom luften och landade i vattnet. När man fiskar tänker man inte på något annat. Det är en så bra känsla att man känner sig i en annan värld, allt är lugnt och rofyllt.

10:00 – Den första fångsten
Efter några timmar kände jag plötsligt ett rejält ryck i spöt. Hjärtat började slå snabbare. ”Jag har en!” ropade jag till min vän. Jag drog upp en stor gös som vägde 4 kg. Vi beundrade den en stund och bestämde oss för att ta hem den.

13:00 – Fler napp
Vi fortsatte fiska och fick upp några abborrar och gäddor, men ingen lika stor som gösen. Vädret var perfekt och vi njöt av dagen. Det var fantastiskt att bara vara vid vattnet, helt i nuet.

16:00 – Lunchpaus
Vi tog en paus och åt på pizzerian bakom oss. Det var skönt att sitta vid vattnet och bara koppla av en stund innan vi fortsatte fiska.

19:00 – En oväntad fångst
När solen började gå ner och vi nästan var redo att avsluta dagen, fick vi plötsligt ett rejält napp igen. ”Jag tror jag har en till!” ropade jag till min vän. Efter en kamp drog vi upp ännu en gös, denna gång på 5 kg. Vi var överlyckliga och kunde inte tro vår tur.

22:00 – Packa ihop
Vid 22:00 började vi packa ihop våra saker. Vi var trötta men nöjda efter en lång dag vid sjön. Vi tog bussen hem igen, och pratade om dagens bästa ögonblick.

23:00 – Hemma
Totalt fick vi 10 fiskar. Jag fick två gösar och min vän fick en gädda på 3 kg. Vi fick också ungefär sju abborrar. Vi tog varsin gös hem och släppte tillbaka gäddan. När vi kom hem rensade vi gösarna tillsammans. Det var ett roligt och avslappnande avslut på dagen. Efteråt lagade vi till gösen och käkade.

Det var en perfekt avslutning på en fantastisk fiskedag. Att fiska är verkligen speciellt, man känner ett sådant lugn och glädje, som om man befinner sig i en annan värld.

Varför fiske är bra för hälsan:
Fiske är inte bara en rolig hobby utan har också flera fördelar för hälsan. Här är några anledningar till varför fiske är bra för dig:

1. Frisk luft
När du fiskar är du ute i naturen och får andas in frisk luft. Det är bra för dina lungor och ditt humör. Att vara utomhus minskar stress och gör att du mår bättre.

2. Rörelse
Fiske innebär ofta att du går omkring, kastar ut linan och vevar in den. Denna rörelse är bra träning för kroppen, vilket håller dig stark och frisk.

3. Avkoppling
Fiske kan vara väldigt avkopplande. Att sitta vid vattnet och vänta på att en fisk ska nappa ger dig tid att koppla av och tänka, vilket minskar stress och ångest.

4. Social tid
Fiske är något du kan göra med vänner och familj. Det ger er tid att umgås, prata och ha roligt tillsammans, vilket stärker era relationer.

Sammanfattningsvis är fiske en aktivitet som inte bara är rolig utan också bra för både kropp och själ. Så nästa gång du funderar på vad du ska göra, testa att fiska.

Mehmet Larsson

Under några veckor i sommar har en grupp ungdomar i Järva sommarjobbat hos Rädda barnen genom Stockholms stad. Arbetet har gått ut på att lära sig om demokratiska processer, påverkansarbete och rättigheter. De fick också skriva artiklar för Nyhetsbyrån Järva, och flera gör det under pseudonym.