På A:place i Kista utsågs plattformen ENDA till segraren i finalen i Young Business och fick ta emot prissumman på 50.000 kronor.
– Vinnaren vill få folk göra rätt och öka medvetenheten. ENDA kan bidra till en grönare värld, sade Sarah Paskota, som var en av jurymedlemmarna.
Det var andra omgången av entreprenörsutbildningen ”Young Business Bootcamp”. Det är en chans för unga som inte har samma tillgång och nätverk som andra att förverkliga sina idéer. De får lära sig hur man kan lyckas som entreprenör, hur man pitchar och planerar för att kunna nå sina mål.
Presentationen av finalisterna leddes av Hasti Barzanji och Amir Sebdani som har byggt upp boot campen. Det var många unga företagare på plats, som själva hade deltagit i boot campen.
Eric Mårdh Löwenadler och hans kompanjon Filip Bergström vann tävlingen.
– Det var overkligt att vi vann, vi trodde inte vi hade en chans. Många hade så bra idéer och det har varit en rolig resa. Man tar inte bara med sig priset utan man tar med sig nätverket och nya kompisar. Vi vill göra näthandel mer effektiv, personlig, hållbar för kläder. Folk ska slippa bläddra bland hundratals artiklar på nätet, säger Eric.
En av de fem finalisterna, Ersu Dalbudak, 16 år, från Akalla, nådde långt i tävlingen med sitt företag Skolsmart. Han fick också pitcha sin idé.
– Jag vill att människor i Sverige ska få bättre utbildning när som helst och var som helst. Jag gick själv i skolan i förorten och mina lärare var jämt stressade. Jag fick inte mycket hjälp med skoluppgifter i hemmet, så jag kom på en lösning som kan gynna mig och andra elever. Vi är en skolplattform som vill revolutionera utbildningen i hela landet, säger Ersu.
Krista Sirviö