bild på väg med farthinder/växtbäddar tagen ovanifrån
Helsingforsgatan i Akalla.

Tidigare i sommar uttryckte ett par läsare oror kring att nya farthinder på Helsingforsgatan i Akalla skymde sikten och att de befarade att framkomligheten längs med sträckan skulle påverkas. Nu svarar Trafikkontoret på kritiken.

Först och främst är inte arbetet med Helsingforsgatan klart. Det förtydligar Andreas Mälarstedt, pressansvarig på Trafikkontoret, till Nyhetsbyrån Järva per telefon.

– Det är en del arbete som återstår på platsen. Bland annat ska belysning kopplas in, sedan behöver man återställa där man grävt och utföra gatumålningar.

Annons:

Dels för att öka trafiksäkerheten, dels förbättra gatumiljön

Att arbetet sett ofärdigt ut har sin förklaring.

– En del av entreprenörerna som utgör arbetet är på semester. Sedan är det inte slutbesiktat än.

Exakt när slutbesiktning äger rum kan han inte svara på.

– Generellt när vi har genomför förändring har det flera syften. Dels att
öka trafiksäkerhet, få ner tempot, och dels för att skapa en bättre gatumiljö så att det blir mer inbjudande för gatutrafikanter.

Har det att göra med upplevd trygghet?
– Ja, och så att den upplevda tryggheten ökar.

Den vågformade banan är enligt honom beprövad som metod.

– Vad gäller sikten och framkomligheten så ska det inte vara något problem, det har man prövat. Även körspårskontroll, så att fordon ska kunna komma förbi, är gjord.

Har det varit en olycksdrabbad sträcka eller varför sätter man in dem just nu?
– Det vet jag inte, men kan undersöka saken, säger han och återkommer senare per mejl.

Utöver Helsingsforsgatan ingår även Roslagsgatan

”Sträckan var inte särskilt olycksdrabbad så det var inte en anledning till att Helsingforsgatan valdes ut för de här åtgärderna.”

Sedan beskriver han lite mer av bakgrunden.

”Helsingforsgatan var ursprungligen en del av ett pilotprojekt som hette Framtidsgatan. Syftet med projektet var att ta fram strategier, modeller och principer för en snabb gatuomvandling i stor skala, modeller för enkla gatuprojekt samt att bygga prototyper på plats i Stockholm. Genom omvandling skulle de utvalda gatorna bli mångfunktionella, inkluderande och estetiska stadsmiljöer. Omvandlingen skulle kunna vara permanent från ett par år upp till 15 år.

Kriterierna för vilka gator som skulle ingå var som följer:
· Lokalgator, bostadsnära och skolnära
· Trafikseparerad miljö
· Hastighetsbegränsning 30 km/h
· Begränsat antal butiker och uteserveringar i bottenvåning
· Målpunkter, goda förutsättningar för ökat gångflöde och vistelse
· Få funktioner som parkering, belysning, gångbana, få vistelseytor
· Inga planerade projekt på medel och lång sikt
· Skyfall flödesvägar medel-hög

2023 fick projektet en ny inriktning då man kom fram till att staden inte har de resurser som krävs för att sköta om den semipermanenta omvandling man hade tänkt sig från början. I stället valde man att göra en ny utformning men med en mer permanent standard. Kostnaden för åtgärderna är samma, men det är enklare att sköta om med traditionella metoder. Samma gator som tidigare ingick i projektet. Utöver Helsingsforsgatan är det även Roslagsgatan.”

David Johansson

bild på en gata med växtbeklädda farthinder
Print Friendly, PDF & Email