– Många ber mig kontakta staden om sådant som inte fungerar, säger Panayotis.

Bänkarna i Tensta centrum måste skötas om. De borde slipas, oljas eller målas. Det anser Panayotis Hatzipavlis.
– Nu kan du få en sticka i baken om du sätter dig, säger han.

Panayotis Hatzipavlis kontaktade Järva stadsdelsförvaltning och upplyste dem om vad som behövdes göras.
– Efter några dagar fick jag beskedet att mitt klagomål skickats vidare till trafikkontoret.

Annons:

Så dröjde det ytterligare några dagar, och så fick han ett mejl till.

Vi kan inte se någon angiven adress i ditt ärenden. För att vi ska kunna hantera ärendet vidare, vad gäller ditt förslag om att vi ska måla om bänkarna, ber vi att du gör en helt nya anmälan, förslagsvis via appen tyck till, där du anger positionen för bänkarna du nämner samt även kan bifoga foton till din anmälan.”

Om de hade varit i Tensta centrum så visste de vilka bänkar jag talar om

Panayotis ler litegrann.
– Om de hade varit i Tensta centrum så visste de vilka bänkar jag talar om.

Mejlet från Trafikkontoret fortsätter:

Alternativt att du skapar ett helt nytt mejl (dvs inte fortsätter dialog i den befintliga mejltråden) med dina synpunkter och önskemål gällande bänkarna, samt bifogar foton och en kartbild där positionen för dessa har markerats.”

– Jag har föreslagit för en tid sedan att politikerna borde besöka Tensta en gång i månaden, gå runt och se verkligheten med egna ögon, prata med medborgarna och prata med affärsinnehavarna. Men icke. Istället skickar de sådana svar.

De vill inte sitta på bänkarna.

När vi fotograferar bänkarna så kommer en man fram till oss och säger:
– Det går inte att sitta där, bänkarna är smutsiga.
Han pekar upp på alla duvor som sitter i trädet ovanför och så återvänder han till fönsterkarmen till medborgarkontoret där han sitter tillsammans med flera andra.

Men Panayotis är inte bara missnöjd

Problemet med duvor och deras spillning är något som Panayotis Hatzipavlis påpekat tidigare till trafikkontoret.
– De måste såga ner några grenar, jag har bett om det flera gånger. Det dröjde ett år innan de gjorde något, men de gjorde inte tillräckligt, säger han.

Men Panayotis är inte bara missnöjd. Han gläder sig åt att fontänen i Tensta centrum har vatten och även att det finns en vattenkran där. Hammocken är inte heller så dum.
– Ja, de har gjort det jättebra. Hälsa stadsdelen och trafikkontoret och tacka, säger Panayotis Hatzipavlis.

Kerstin Gustafsson Figueroa